רכיבה עם אופני ידיים
בנובמבר 2006 עמדתי נפעם ונרגש מול תשעה רוכבים נכים אשר המתינו לזנק למרתון ניו יורק המפורסם. 42 קילומטרים עמדו כנגד רוכבים אלו שהתאמנו בישראל רבות לקראת תחרות זו.
מאות רוכבי אופני הידיים מכל העולם זינקו לפני עשרות אלפי הרצים שגדשו את האירוע הענק.
רוכבינו סיימו בצורה מוצלחת את הרכיבה שביטאה את הפוטנציאל האדיר של אופני הידיים שיכולים להוביל רוכבים נכים למרומי האולימפוס מבחינת החוויות, התחושות והרגשות שסבבו את האירוע הזה.
תחום אופני הידיים קיים בעולם ובארץ שנים רבות, אך הפריחה של התחום הגיעה מתחילת העשור. תחרויות ואירועים גלובלים ומקומיים הפכו להיות מאורגנים ומסודרים. הענף הפראולימפי הוסיף את התחום למאגר תחרויותיו באולימפיידת אתונה 2004 והשנה בביג'ינג נשלח לייצג את ישראל נתי גרובר שלמרבה הצער נפצע לפני התחרות ולא השתתף.
אליפויות אירופה ועולם גם כן תפסו תאוצה ורף רמת האירגון עולה ועולה. כנ"ל יכולות המתחרים וציודם שמשתכלל מדי שנה. באליפויות אלו משתתפים גם רוכבים מישראל.
בישראל באופן קבוע משתתפים רוכבים באירועים כמו מרתון טבריה, חצאי מרתון בבית שאן ועין גדי, תחרויות רכיבה של איגוד האופניים, מסעות יעודיים כמו "גלגלים של תקווה", "נעים על גלגלים", "טור דה טרום" ועוד. נעשים כיום מאמצים לבסס ליגת מירוצים ישראלית בתחום אופני הידיים. רק להבהיר נקודה חשובה: מרבית הרוכבים המשתתפים באירועים אותם מניתי אינם ספורטאים. אמנם הם עוסקים בספורט אך מרביתם משתתפים להרגשת החוויה, להוכיח לעצמם נקודה, להוכיח שהנכות אינה מגבילה ואינה מונעת את האפשרות לרכב על אופניים ולהנות מכך.
אופני ידיים משמשים ככלי שיקומי נהדר. לא מדובר רק בספורט. התנועה עם הידיים מאפשרת חיזוק פלג גוף עליון, הארכת טווחי תנועה, שיפור סיבולת לב ריאה, הורדה במשקל ועוד. אפשרויות האימון נרחבות וכוללות רכיבות ארוכות טווח לשיפור סיבולת לב ריאה, אימוני ספרינטים לשיפור סיבולת אנאירובית, אימוני עליות לחיזוק שרירי הידיים. סוד קטן הוא שספורטאים בריאים גם לעיתים מתאמנים עם אופני יד כדי להשיג את כל היכולות שמניתי.
אופניים הם אופניים הם אופניים. טיולים נינוחים בחיק הטבע והמשפחה אפשריים. ניתן לטייל ברחבי פארק רחב כתפיים, באיזורים שונים על כבישים - ופה רצוי לסמן את האופניים בדגל גבוה לזיהוי קל ע"י רכבים ולדאוג לליווי של עוד רוכב על אופניים רגילים ותלוי במקום רצוי להוסיף גם רכב מלווה שיגן עוד יותר על הרוכב. ניתן לטייל גם בשטח. הכנה מקדימה ופשוטה של האופניים יאפשרו רכיבה על דרכי עפר ואף מעבר. זוהי חוויה אדירה לרכב בשטח בעונת הפריחה ולהמצא כמעט באותו הגובה של הפרחים.
אופני ידיים מגיעים בצורות שונות המיועדות לצרכים שונים. יש אופני ידיים גבוהים המאפשרים לנכים קשים להפעיל את גופם ומתאימים יותר לרכיבה במקומות סגורים וקצרי טווח, יש אופניים נמוכים יותר המאפשרים רכיבה מהירה יותר בשטח פתוח ובקצה הפירמידה יש את אופני המירוץ הבנויים מתרכובות ורכיבים יקרים וקלי משקל.
הרכיבה על אופניים מסוג זה מאד מיוחדת. הישיבה הנמוכה יחד עם נקודת משען של שלושה גלגלים מקנים הרגשת יציבות נינוחה. צריך להזהר עם תחושות אלו משום שבעת שינוי כיוון אגרסיבי קל מאד לגרום להרמת גלגל אחורי חיצוני ומשם הדרך להתהפכות מהירה וכואבת.
התמסורת זהה לאופניים רגילים מבחינת התפעול. כמובן שניתן להרכיב מגוון רב של יחסי העברה בהילוכים. צריך לזכור שמסת השריר בידיים המניעים את האופניים קטנה וחלשה באופן יחסי ממסת שריר של רוכב המפעיל את האופניים ברגליו. לכן צריך, במתווה של עליות, להרכיב יחס העברה נמוך שיקל על הרכיבה בעליות. מבחינת מהירות מירבית, אין על ההרגשה של רכיבה בגובה אפס במהירויות העולות על ה - 60 קמ"ש ולעיתים אף יותר באופניים המאפשרים זאת!
כדי להאיט ולעצור ממהירויות אילו הבלמים פועלים אך ורק על הגלגל הקידמי. נקודת תורפה שצריך לקחת בחשבון כשמנסים לעצור מסה כזאת.
הרכיבה על אופני ידיים מתאימה לא רק למשותקי גפיים תחתונות. כל פציעה, נכות או מגבלה גופנית המונעת או מגבילה פעילויות גופניות אחרות מתבטלת למעשה עם אופני ידיים. אני מכיר רוכבים המניעים את האופניים גם עם יד אחת בלבד. השתכנעתם שזה מתאים לכם או לילדכם?
יש מספר מקומות בארץ שמאפשרים רכיבה מסוג זה במסגרות קבוצתיות. אנו באימוני ספורט יחודיים מאפשרים רכיבה מודרכת בצורה פרטנית וחוויתית.
רכיבה מהנה!
בנובמבר 2006 עמדתי נפעם ונרגש מול תשעה רוכבים נכים אשר המתינו לזנק למרתון ניו יורק המפורסם. 42 קילומטרים עמדו כנגד רוכבים אלו שהתאמנו בישראל רבות לקראת תחרות זו.
מאות רוכבי אופני הידיים מכל העולם זינקו לפני עשרות אלפי הרצים שגדשו את האירוע הענק.
רוכבינו סיימו בצורה מוצלחת את הרכיבה שביטאה את הפוטנציאל האדיר של אופני הידיים שיכולים להוביל רוכבים נכים למרומי האולימפוס מבחינת החוויות, התחושות והרגשות שסבבו את האירוע הזה.
תחום אופני הידיים קיים בעולם ובארץ שנים רבות, אך הפריחה של התחום הגיעה מתחילת העשור. תחרויות ואירועים גלובלים ומקומיים הפכו להיות מאורגנים ומסודרים. הענף הפראולימפי הוסיף את התחום למאגר תחרויותיו באולימפיידת אתונה 2004 והשנה בביג'ינג נשלח לייצג את ישראל נתי גרובר שלמרבה הצער נפצע לפני התחרות ולא השתתף.
אליפויות אירופה ועולם גם כן תפסו תאוצה ורף רמת האירגון עולה ועולה. כנ"ל יכולות המתחרים וציודם שמשתכלל מדי שנה. באליפויות אלו משתתפים גם רוכבים מישראל.
בישראל באופן קבוע משתתפים רוכבים באירועים כמו מרתון טבריה, חצאי מרתון בבית שאן ועין גדי, תחרויות רכיבה של איגוד האופניים, מסעות יעודיים כמו "גלגלים של תקווה", "נעים על גלגלים", "טור דה טרום" ועוד. נעשים כיום מאמצים לבסס ליגת מירוצים ישראלית בתחום אופני הידיים. רק להבהיר נקודה חשובה: מרבית הרוכבים המשתתפים באירועים אותם מניתי אינם ספורטאים. אמנם הם עוסקים בספורט אך מרביתם משתתפים להרגשת החוויה, להוכיח לעצמם נקודה, להוכיח שהנכות אינה מגבילה ואינה מונעת את האפשרות לרכב על אופניים ולהנות מכך.
אופני ידיים משמשים ככלי שיקומי נהדר. לא מדובר רק בספורט. התנועה עם הידיים מאפשרת חיזוק פלג גוף עליון, הארכת טווחי תנועה, שיפור סיבולת לב ריאה, הורדה במשקל ועוד. אפשרויות האימון נרחבות וכוללות רכיבות ארוכות טווח לשיפור סיבולת לב ריאה, אימוני ספרינטים לשיפור סיבולת אנאירובית, אימוני עליות לחיזוק שרירי הידיים. סוד קטן הוא שספורטאים בריאים גם לעיתים מתאמנים עם אופני יד כדי להשיג את כל היכולות שמניתי.
אופניים הם אופניים הם אופניים. טיולים נינוחים בחיק הטבע והמשפחה אפשריים. ניתן לטייל ברחבי פארק רחב כתפיים, באיזורים שונים על כבישים - ופה רצוי לסמן את האופניים בדגל גבוה לזיהוי קל ע"י רכבים ולדאוג לליווי של עוד רוכב על אופניים רגילים ותלוי במקום רצוי להוסיף גם רכב מלווה שיגן עוד יותר על הרוכב. ניתן לטייל גם בשטח. הכנה מקדימה ופשוטה של האופניים יאפשרו רכיבה על דרכי עפר ואף מעבר. זוהי חוויה אדירה לרכב בשטח בעונת הפריחה ולהמצא כמעט באותו הגובה של הפרחים.
אופני ידיים מגיעים בצורות שונות המיועדות לצרכים שונים. יש אופני ידיים גבוהים המאפשרים לנכים קשים להפעיל את גופם ומתאימים יותר לרכיבה במקומות סגורים וקצרי טווח, יש אופניים נמוכים יותר המאפשרים רכיבה מהירה יותר בשטח פתוח ובקצה הפירמידה יש את אופני המירוץ הבנויים מתרכובות ורכיבים יקרים וקלי משקל.
הרכיבה על אופניים מסוג זה מאד מיוחדת. הישיבה הנמוכה יחד עם נקודת משען של שלושה גלגלים מקנים הרגשת יציבות נינוחה. צריך להזהר עם תחושות אלו משום שבעת שינוי כיוון אגרסיבי קל מאד לגרום להרמת גלגל אחורי חיצוני ומשם הדרך להתהפכות מהירה וכואבת.
התמסורת זהה לאופניים רגילים מבחינת התפעול. כמובן שניתן להרכיב מגוון רב של יחסי העברה בהילוכים. צריך לזכור שמסת השריר בידיים המניעים את האופניים קטנה וחלשה באופן יחסי ממסת שריר של רוכב המפעיל את האופניים ברגליו. לכן צריך, במתווה של עליות, להרכיב יחס העברה נמוך שיקל על הרכיבה בעליות. מבחינת מהירות מירבית, אין על ההרגשה של רכיבה בגובה אפס במהירויות העולות על ה - 60 קמ"ש ולעיתים אף יותר באופניים המאפשרים זאת!
כדי להאיט ולעצור ממהירויות אילו הבלמים פועלים אך ורק על הגלגל הקידמי. נקודת תורפה שצריך לקחת בחשבון כשמנסים לעצור מסה כזאת.
הרכיבה על אופני ידיים מתאימה לא רק למשותקי גפיים תחתונות. כל פציעה, נכות או מגבלה גופנית המונעת או מגבילה פעילויות גופניות אחרות מתבטלת למעשה עם אופני ידיים. אני מכיר רוכבים המניעים את האופניים גם עם יד אחת בלבד. השתכנעתם שזה מתאים לכם או לילדכם?
יש מספר מקומות בארץ שמאפשרים רכיבה מסוג זה במסגרות קבוצתיות. אנו באימוני ספורט יחודיים מאפשרים רכיבה מודרכת בצורה פרטנית וחוויתית.
רכיבה מהנה!